Jdi na obsah Jdi na menu
 


Literatura pro děti a mládež

9. 7. 2007

Literatura pro děti a mládež 

-         na počátku existovala lit. pro děti a mládež pouze ve formě ústní slovesnosti(neznámí autoři,tvůrcem lid,ústní forma podání,variabilita..)

 

14.století

-poprvé se objevuje literatura pro děti

Tomáš Štítný ze Štítného-nejvýznamnější předchůdce J.Husa,píše česky,velmi srozumitelně a na základě podrobného studiaDílo: Řeči besední- výchovný spis pro děti,rozhovor otce s dětmi o základních křesťanských pravdách

 Jan Hus-kněz,kazatel,rektor univerzity,kritik církve,zastával nekompromisní postoj např.proti odpustkům,byl upálen 6.7.1415 v Kostnici(odmítl odvolat své učení)

Dílo: Dcerka-název odvozen od prvních slov tohoto díla:,,Slyš dcerko…“,původní název-O poznání cesty pravé k spasení,navazuje na Štítného,vysvětluje dívkám jak správně žít v souladu s božím slovem

Renesance

Wiliam Shakespeare(Anglie)

Dílo:(pohádkové hry)Pohádky bouře,Zimní pohádka

Protireformace

Jan Amos Komenský-vzdělanec světového významu,pedagog,filosof,básník,založil vlastní experimentální školu

Dílo:Brána jazyků otevřená(JANUA LINGUARUM RESERATA),Svět v obrazech(ORBIS PICTUS)-1. obrazová publikace pro děti,obrázek vždy opatřen čtyřjazyčným textem-český,latinský,maďarský a německý,Škola hrou(SCHOLA LUDUS)-soubor scének k výkladu

Osvícenství

Daniel Defoe-Dílo:Robinson Crusoe

Jonathan Shift:Dílo-Gulliverovi cesty

Národní obrození(III.etapa)-sběratelství pohádek

Karel Jaromír ERBEN-sbíral lidové pohádky,sesbíral více variant pohádky a poté z ní vytvořil vlastní, o které si myslel, že je nejblíže mýtům př.Dlouhý, Široký a Bystrozraký(vítr,voda a země) nebo Princezna(jaro) a Černokněžník(zima)

Božena Němcová-sběratelství,pohádky upravuje podle sebe-zjemňuje je,vychovává jimi

Dílo:Národní báchorky a pověsti(Potrestaná pýcha-,,pyšná princezna“,nebo Princ Bajaja)

Slovanské pohádky a pověsti

Realismus-2.pol.19.st

Mark Twain(Amerika)

Dílo:romány pro děti:Dobrodružství Toma Sawyera-částečně o jeho vlastním dětství,Dobrodružství Huckelbewrryho Finna-píše podle svých kamarádů.H.Finn dostane možnost být vychováván v dobré rodině,ale odmítá,obsažen humor,dětské lásky…Princ a chuďas-chuďas jde loupit do zámku,dostane se až do ložnic prince,zjistí,že jsou naprosto totožní,princ se chce vyměnit, princův otec náhle zemře,chuďas má vládnout,princ musí vše do určité doby objasnit,protože kdyby chuďase korunovali,tak by se s tím už nedalo nic udělat,princ se stane dobrým vládcem(měl možnost poznat chudinu) a chuďas je dvořanem

Charles Dickens-(Anglie)-hrdiny jeho knih jsou děti,mají dobrý konec

Dílo:Oliwer Twist,David Copperfield,Malá Doritka,Nadějné vyhlídky-sirotek Pip se na hřbitově seznámí s cizím mužem(trestanec),jejich cesty se poté rozejdou,jde na výchovu k venkovskému kováři,zjistí že mu neznámí dobrodinec daroval peníze na uchycení v Londýně,mylně se domnívá,že mu je darovala podivínská žena,která má chovanku Estelu,žena ji vychovává k nenávisti k mužům,kdysi ji opustil ženich a ona má být její pomstou,Pip se do Estely zamiluje,přijde na to, že peníze dostal od trestance, žena sedí každý den před zrcadlem ve svatebních šatech,má tam i svícen,šaty na ní chytnou,uhoří

Hans Christian Andersen-(Dánsko)-jeden z největších světových pohádkářů

Dílo:O Princezně na hrášku,Císařovi nové šaty,Ošklivé kačátko,Cínový vojáček……

Lumírovci-70/80 léta 19.st

Josef Václav Sládek-původně patřil ke skupině Ruchovců,má obrovský význam pro rozvoj kvalitní literatury (poezie) pro děti

Dílo:sbírky pro děti:V zimním slunci,Zlatý máj,Skřivánčí písně,Zvony a zvonky

Česká próza kritického realismu

HISTORICKÁ LINIE:

Alois Jirásek-Dílo:Staré pověsti české-čerpá z Kosmovi kroniky i místních pověstí(O Golemovi,O Žižkově dubu..)

Regionální autoři

Jindřich Šimon Baar-(Chodsko)Dílo:Hanýžka a Martínek-o dvou dětech z Klenčí,popisuje jejich hry,dětství,národní prvky

Přelom 19./20.stol

Oscar Wilde-(Anglie)děti při jeho pohádkách často pláčí,bojí se,Dílo:Šťastný princ a jiné pohádky,např:

.Slavík a růže-slavík sleduje na louce nešťastného studenta,je zamilovaný,dívka s ním půjde tančit pouze tehdy,když jí přinese červenou růži,slavík mu slíbí pomoc,červené růže však nikde nejsou,najde jeden keř,tomu ale květy zmrzly,keř řekne,že růži vyrobí,ale podmínkou je to,že se slavík nabodne na trn a vytvoří růži svoji vlastní krví,slavík se napíchne,zemře a vyroste nádherná růže,student ji utrhne a nese dívce,ta ji odmítne,protože se jí nehodí k oblečení,student vidí lásku jako nesmysl a oddá se studiu

Světová literatura mezi dvěma světovými válkami

Antoine de Saint ExuperyDílo:Malý Princ-pohádka pro dospělé,srovnání světa dětí a dospělých,M.Princ je návštěvník z jiné planety,má květinku,kterou ohrožují baobaby,na Zem přichází,aby našel beránka,který by baobaby sežral,setkává se s různými typy lidí(vládci,domorodci..),na svoji planetu se vrací smrtí-uštkne ho had

Česká literatura mezi 2 svět.válkami

JiříWolker-(proletářské umění)Dílo:Pohádky-O milionáři,který ukradl slunce-měl všechno,ale jediné co mu chybělo bylo zdraví,vyléčit ho mohlo pouze slunce,ukradl ho a zavřel se s ním do jedné místnosti,slunce ho spálilo na prach a propálilo si cestu ven,na nebe ho vynesli 2 děti

Ivan Olbracht-(levicově orientovaná próza)Dílo:Biblické příběhy, Ze starých letopisů(přepisy z kronik-např.Hájkova,Kosmova.),O mudrci Bidpajovi a jeho zvířátkách(kniha bajek pro malé děti,indický námět)

Marie Majerová(levicově orientovaná)-Dílo:Robinsonka

Vladislav Vančura-(imaginativní próza)Dílo:Kubula a Kuba Kubikula-medvědář má nepořádného a neposlušného medvídka Kubulu,vymyslí na něj strašidlo Barbuchu,ten je tím větší,čím více děti a medvídek zlobí,nakonec se s ním skamarádí a Barbucha se promění v pudlíkaJ

 

Demokratický proud české literatury

Josef Čapek-Dílo:Povídání o pejskovi a kočičce

Karel Čapek-Dílo:Dášenka,čili život štěněte-štěně foxteriéra,v jedné části popisováno co Dášenka dělá, ve druhé jí vypraví psí pohádky,doplněno fotografiemi,Devatero pohádek-spojení moderní a klasické pohádky,moderní prostředí-např.policejní stanice,finanční úřad…ale pohádkové postavy:víly, skřítkové, čarodějové,výrazný prvek humoru,(Velká loupežnická pohádka,Doktorská pohádka-k doktorovi jde např. Hejkal,který ztratil hlas…spojení těchto 2 pohádek=Lotrando a Zubejda

Karel Poláček-Dílo:Bylo nás pět-hrdiny parta pěti kluků(Péťa Bajza,Čeněk Jirsák,Éda Kemlink, Antonín Neuval a Pepek Zilvar z chudobince)humorné situace,vznikají na hranici světa dětí a dospělých,jazyk:zastaralé výrazy(pročež,anžto..),přehnaně spisovný ,ale i jazyk obecný(dolejzá,Krakonoši bubácká),pohádka:Edudant a Fraucimor-synové dobré čarodějnice,neumí číst,matka je pošle pro lék,oni nemohou najít lékárnu,protože si to neumí přečíst,stydí se a začnou chodit do školy

Eduard Bass-Dílo:Klapsubova jedenáctka-otec má 11 synů,sestaví z nich fotbalové mužstvo a vítězně táhne celou Evropou

Světová literatura poválečná

John Roald Renel Tolkien:pro své děti vyprávěl pohádky o hobitovi,autor tzv.fantasy literatury-má blízko k pohádce a mýtu

Dílo:Hobit,Pán prstenů- Dílo bylo několikrát zfilmováno, naposledy jako velkofilm v letech 20012003 režisérem Peterem Jacksonem,volně navazuje na Hobita, Příběh popisuje klasický konflikt dobra se zlem. Základním úkolem dobra v tomto příběhu je zničit Jeden prsten, který ve spojení se svým pánem Sauronem představuje děsivou ničivou sílu pro celou Středozem. V knize sledujeme sjednocení mnoha národů a ras Středozemě v posledním zápase s Temným pánem.

Česká literatura v době okupace

Jan Drda:Dílo-České pohádky-navazuje na tradici lidové pohádky,ale i na moderní pohádky K.Čapka,velmi kvalitní(Zapomenutý čert,Parohatá princezna,O létajícím ševci..)

Drama-Hrátky s čertem-uvedeno jako pohádka,ale lidé v ní poznali podtext(o praktikách nacistů)byla stažena

SCI-FI

Ludvík Souček:Dílo-triologie:Cesta slepých ptáků,Runa Rider,Sluneční jezero

Blázni z Hepteridy,Tušení stínů,Tušení souvislostí a dalšííííííJ

Jaroslav Foglar-Dílo:Záhada hlavolamu(vypráví příběh Rychlých šípů(Jindra Hojer,Jarka Metelka,Mirek Dušín,Červenáček a Rychlonožka),při jedné z výprav do Stínadel(městská čtvrť,kterou obývají Vontové)se jim do rukou dostane deník Jana Tleskače,chlapce který za záhadných okolností zemřel a vlastnil hlavolam ,,Ježka v kleci“,Rychlé Šípy se snaží objasnit jak záhadu Tleskačovi smrti,tak i to kde se teď hlavolam nachází Hoši od bobří řeky,Chata v jezerní kotlině,Tajemství velkého vonta

Jan Karafiát(farář)Dílo-Broučci-o rodině svatojánských broučků-maminka,tatínek a syn Brouček(věčný neposlucha,mnohokrát na to také doplatil),žili v souladu s přírodou a Biblí

Jules Verne-francouzký spisovat,považuje se za jednoho ze zakladatelů vědeckofantastické literatury

Dílo:Dva roky prázdnin-příběh dětí,které jsou odkázány samy na sebe na pustém ostrově Dvacet tisíc mil pod mořem,Tajuplný ostrov

Joseph Rudyard Kipling:Dílo-Kniha džunglí

Václav Čtvrtek-Dílo:Křemílek a Vochomůrka,Runcaje

Lenka Lanczová-Dílo:Lucky Luk,Most do země lásky,Mokrá louka…. patří k našim nejproduktivnějším a nejčtenějším spisovatelům. Hlavní hrdinou jejích knih je většinou dospívající dívka, která řeší své problémy s mezilidskými vztahy

Bratři Grimové(Jakob,Wilhelm)-sběratelé pohádek

Dílo:Německé pohádky bratří Grimmů

BY JJJJ